Ebook – Politică și televiziune. Dezbaterile finale televizate ale campaniilor prezidențiale din România (1990‐2014)

35,00 lei

Descriere

Lucrarea de față este fundamentată pe aspecte teoretice şi întrebuinţează metodologii aparţinând mai multor domenii ştiinţifice, constituindu-se ca demers interdisciplinar. Lucrarea urmărește evoluția reflectării de către televiziuni a campaniilor electorale televizate, aplecându-se asupra finalelor în direct dintre candidații promovați în turul al doilea al campaniilor prezidențiale.

Dezbaterilor din 2009 și 2014 li s-a acordat o importanță și un spațiu mai mare în lucrare, atât datorită impactului major pe care l-au avut, cât și datorită particularităților în ceea ce privește caracterul finalelor televizate. Cea din 2009, între Traian Băsescu și Mircea Geoană, a fost singura tratată cu seriozitate și profesionalism din punct de vedere al imaginii, de la alegerea unui decor care să corespundă importanței majore a momentului și până la crearea unor momente vizuale (intrarea în Palatul Parlamentului, jurămintele sau acordarea reciprocă de premii) lucrul cu camerele, regia și luminile. Dezbaterea finală din 2014, deși la nivelul anului 1960 din punct de vedere al imaginii de televiziune, a marcat cea mai mare surpriză din istoria alegerilor prezidențiale din România, dar și cele mai mari controverse.

Aceste finale (cu excepția anului 2000, când dezbaterea finală nu a avut loc, Ion Iliescu refuzând confruntarea directă cu Corneliu Vadim Tudor și a anului 2019, când nu a avut loc nici o întâlnire directă între Viorica Dăncilă și Klaus Iohannis) au avut o importanță majoră, alături de mișcări bine alese sau gafe istorice, la victoria în alegeri a celui care a devenit ulterior președinte al României. Calea a fost deschisă de prima confruntare televizată din istorie, între John F. Kennedy și Richard M. Nixon, în noiembrie 1960, schimbând pentru totdeauna modul în care publicul percepe candidații, aducând imaginea de multe ori înaintea mesajului.

Pe parcursul prezentei lucrări vom trece în revistă și apoi vom compara 25 de ani de istorie, atât a politicii, cât și a televiziunii din România, încercând să înțelegem modul în care s-au influențat reciproc, ne-au informat sau ne-au manipulat, cum au evoluat imaginea și tehnicile de persuasiune în pas cu tehnologia, de la primele alegeri democratice, așa cum erau ele înțelese în 1990 și până la succesul lui Klaus Iohannis din 2014. Pentru că, până la urmă, televiziunea transformă alegerile prezidențiale într-un talent show, cu toate elementele sale: Decor, poveste, suspans, spectacol, personaje, prezentatori, întoarceri surprinzătoare de situație, reprezentând, mai mult decât la show-urile de milioane de euro, o miză uriașă, reală, pentru telespectator. Soluțiile profesionale alese au o influență hotărâtoare asupra calității dezbaterii în sensul creionării unei decizii de vot la telespectatori.

Dincolo de aspectele sociologice ale dezbaterii electorale, aplicarea corectă a rigorilor și științei televiziunii pot influența, conștient sau nu, decizia telespectatorului. Valorile fundamentale ale jurnalismului ar trebui să se regăsească în emisiunile electorale în cea mai pură și responsabilă formă a lor, în contextul în care televiziunea contribuie în acest caz efectiv și uneori poate decisiv la construirea viitorului națiunii. Obiectivitatea, responsabilitatea, credibilitatea, independența și buna credință, dublate de folosirea adecvată, corectă, profesionistă și responsabilă a mesajului vizual, determinat de folosirea creativă a încadraturilor, unghiurilor, a luminii, a graficii video, a ritmului montajului imprimat de regizor, rapidității în gândire și acțiune, ingeniozității în proiectarea și realizarea decorurilor, a mișcărilor în platou, sunt în măsură să producă un show atractiv dar în același timp serios și credibil, în interesul nemijlocit al cetățeanului, chiar în interes național.

Dacă teoreticienii media sunt de acord că televiziunea este un amestec între jurnalism și showbiz (Postman, 2006), atunci un spectacol de calitate pus în scenă de jurnaliști vizuali (producători, moderatori, regizori, cameramani, chiar scenografi, pentru că în acest caz toți contribuie creativ la demersul jurnalistic de informare) profesioniști și responsabili, pe baza unui format atractiv, ușor de urmărit și de înțeles, va genera o opinie matură în mintea unui alegător informat, conștient și responsabil. Prezenta lucrare dovedește că, în general, în România televiziunile de știri, care au acaparat aproape integral spațiul dezbaterii politice, păcătuiesc nu doar prin goana după profit (prin audiență) și asumarea rolului nociv de factor de influență, ci și prin lipsa de interes față de abordarea profesionistă a imaginii, renunțând la puterea elementului primordial, imaginea, care este însăși esența și rațiunea de a fi a televiziunii.

ISBN: 978‐606‐37‐0867‐1

Important: instrucțiuni de utilizare / instructions for use

ATENȚIE: Cărțile în format ebook nu sunt returnabile!

Informații suplimentare

Formatul paginii

15,5 x 24 cm

Nr. pagini

342

Forma cartii

Ebook PDF DRM

Recenzii

Nu există recenzii până acum.

Fii primul care adaugi o recenzie la „Ebook – Politică și televiziune. Dezbaterile finale televizate ale campaniilor prezidențiale din România (1990‐2014)”

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *