Descriere
Și ne-am îndreptat toți patru spre a aprinde o lumânare și a ne închina acolo unde sub pământul Râpei Robilor zace un simbol, cel care înainte de a muri, sub privirile călăilor a spus: ”Să nu ne răzbunați!” – Mircea Vulcănescu. Dar, a-i educa și informape copiii noștri în spiritul dragostei și recunoștinței pentru eroi, nu înseamnă răzbunare.
Autorul
Parimoniu Sfânt , este o culegere de studii și note dedicate universului moștenit și un jurnal din ultimii ani ai comunismului. Li s-au alăturat 250 de pagini din Jurnalul directoratului de la Accademia di Romania de la Roma – 1999- 2001 și în final mărturii despre prelungita perioadă de tranziție postcomunistă sub umbrela preocupării pentru soarta patrimoniului.
ISBN: 978-606-37-0777-3
Cuprins
21 decembrie 1989 Minut cu minut în Piața Libertății
Patrimoniu Sfânt
Între Orient și Occident Interviu acordat lui Ion Maxim Danciu
De vorbă cu istoricul de artă dr. Gheorghe Mândrescu
Grafica și propaganda în primii ani de după instaurarea regimului comunist în România. Exemple din colecția Muzeului Național de Artă din Cluj‐Napoca
GÂNDURI ÎN ÎNTUNERIC
Întrebări pentru un artist plastic român la căderea comunismului (pentru a se putea scrie o istorie privind arta în epocă)Raportul noilor structuri demografice cu patrimoniul moștenit.
Exemplul orașului Bistrița (1945‐2005)
Virgil Vătășianu – Mărturii despre anii ʹ50
În expoziția „Printre rânduri”
Cenzură și autocenzură în comunism și după (câteva considerații urmărind efectele unui sistem opresiv activ în România)
Pledoarie pentru voluntariat în extinsa perioadă postcomunistă
Mihail Roller, spiritul rău al istoriografiei în primul deceniu de comunism impus României
Plagiatul – o suferință prelungită
Rețeaua Europeană pentru Memorie și Solidaritate
Desființarea Comisiei Monumentelor Istorice din România la 1 decembrie 1977
Mobilier în stil Renaștere din primele două decenii ale secolului al XVI‐lea în biserica evanghelică din Bistrița
Muzeul ca etalon ‐ despre rolul său în conjunctura contemporană
Pași spre reconstruirea unui univers prin cultură și civilizație locală
Amintiri despre Castelul de la Bonțida
Ruinele Jelnei
Eticheta și respectul pentru donatori
Elogiu specialistului muzeograf
Arhitectura în stilul Renașterii
Gheorghe Mândrescu, Arhitectura în stil Renaștere la Bistrița
PAGINI DIN JURNALUL DE LA ROMA
„Aspecte ale artei românești”, conferință susținută de profesorul Virgil Vătășianu la Accademia di Romania, Roma, în anul 1942
Trecut și prezent la Școala Română de la Accademia di Romania la Roma
Italia și România de la sfârșitul secolului al XIX‐lea și începutul secolului al XX‐lea în manualele de istorie ale liceului românesc, de astăzi
ANI DE TRANZIȚIE PRELUNGITĂ
Către Asociația Municipiilor din România
Studenților mei
Pledoarie pentru un muzeu de icoane la Bistrița
Sibiu, capitală culturală a Europei
Ce facem cu bisericile de lemn?
De ce nu sunt dorite notele de subsol în unele publicații
Curs despre patrimoniu la F.S.E.G.A.
Cultură și civilizație locală
Centrul vechi al orașului
Semnalul de la Aiud
După o întâlnire cu decanul nostru, profesorul Ovidiu Ghitta
Profesorii pe scara valorilor
O vizită la muzeul unde am lucrat 31 de ani
Starea patrimoniului? – catastrofală
Declar: nu am plagiat
Termopanele de la biserica din Șanț
Examen la F.S.E.G.A.
Compromisul
Muzeul de Artă Comparată Sângeorz‐Băi
Copiii și artele (catalog M. Kiss)
Bistrița, poartă a Transilvaniei
Din gândurile anului 2012
Întâlnirea de la cimitirul din Aiud
Despre rolul școlii
5 martie 1953
Modelul Virgil Vătășianu
Patrimoniu
În atenția Domnului Rector, Academician Profesor Ioan Aurel Pop
Părintele Tertulian Langa
Nazism‐Comunism
Din gândurile anului 2014
De ce a căzut comunismul?
Preotul Alexandru Nicula – 101 ani
Piața Universității
Mii de biserici
Stilul lui Octavian Smigelschi
Art Basel 2015
Despre jurizare, la un proiect de artă plastică
14 iunie
Revoluție?
România educată
Scrisoare Președintelui
Mesajul unui muzeograf