Descriere
Cartea de față vizează relevanța dramaturgiei din perioada comunistă. Conține o vastă anchetă printre oameni de teatru, secondată de comentarii de texte, dosare de spectacol și de glose ale unor importanți scriitori și gânditori despre felul în care trecutul nostru comunist se reflectă în mentalitatea extremcontemporană, în gândirea politică, socio‐economică, dar și în literatură și film. Altfel spus, ea interoghează și, totodată, documentează cât de prezent este acesta și care este atitudinea generală a societății față de el. Nu e numai o carte de istorie teatrală, ci una de reflecție despre comunism și tranziție, ce își propune să răspundă unei probleme de înțelegere și de metabolizare a acestor etape istorice. Dramaturgia este aici o hârtie de turnesol a societății, prin care se țes mai multe narațiuni.
Cum ne uităm astăzi la comunism? Intenția a fost de a pune laolaltă opinii divergente, care rezonează și își răspund. Rezultatul este un volum prismatic, în care generațiile se întâlnesc, perspectivele se încrucișează, planurile se suprapun, refuzând identificarea, dar compunând un tablou din care se poate reconstitui o epocă. Chiar atunci când ideile sunt asemănătoare, vocile sunt distincte. Se vorbește răspicat, așadar, nu lipsesc verdictele noncomplezente. Se argumentează incitant, se scrie cu nerv (unele expresii sunt memorabile), se face risipă de umor și de ironie. Trecutul își trimite reflexii în prezent și este, totodată, citit critic de către contemporani.
DIN CUPRINS
PARTEA I
O DRAMATURGIE CARE A SUPRAVIEȚUIT
Liviu Malița Stop‐cadru după treizeci de ani
Anchetă cu oameni de teatru
Dramaturgi : Radu F. Alexandru • Mircea Bradu • Viorel Cacoveanu • Radu Cosașu • Dinu Grigorescu • Mircea Radu Iacoban • Mircea M. Ionescu • Ovidiu Pecican • Gheorghe Schwartz • Matei Vișniec
Regizori : Radu Afrim • Felix Alexa • Gelu Badea • Alexandru Berceanu • Dinu Cernescu • Mircea Cornișteanu • Dragoș Galgoțiu • Ovidiu Lazăr • Vlad Massaci • Andrei Măjeri • Gheorghe Miletineanu • Radu Nica • Leta Popescu • Theodor‐Cristian Popescu • Silviu Purcărete • Andrei Șerban • Alexa Visarion
Actori: Petre Băcioiu • Emil Boroghină • Gheorghe Albert Costea • George Costin • Emil Coșeru • Miriam Cuibus • Ștefan Lupu • Filip Odangiu • Angelo Rababoc • Cornel Răileanu • Sânziana Tarța
Critici dramatici: George Banu • Oana Borș • Ruxandra Cesereanu • Justin Ceuca • Călin Ciobotari • Oltița Cîntec • Nicolae Coande • Ion Cocora • Oana Cristea Grigorescu • Roxana Croitoru • Zeno Fodor • Anca Hațiegan • Florica Ichim • Maria Manolescu Borșa • Doru Mareș • Cristina Modreanu • Ana Maria Narti • Alina Nelega • Doina Papp • Mihai Pedestru • Elisabeta Pop • Marian Popescu • Valeriu Râpeanu • Miruna Runcan • Octavian Saiu • Eugenia Sarvari • Raluca Sas Marinescu • Carmen Stanciu • Corina Șuteu • Irina Wolf • Maria Zărnescu
Directori de teatre: Marius Bodochi • Alexandru Boureanu • Gianina Cărbunariu • Constantin Chiriac • Cristian Hadji‐Culea • Gáspárik Attila • Dorina Lazăr • Mihai Măniuțiu • Maia Morgenstern • Dinu Săraru
Micro‐anchetă
Dramaturgia maghiară în comunism
Chestionar : Albu István • Bodó A. Ottó • Bodolay Géza • Kiss Csaba • Szabó Attila • Tompa Andrea • Visky András
Lecturi critice
Ana Maria Narti Dramaturgia realismului socialist (Aurel Baranga, Mihail Davidoglu, Horia Lovinescu, Alexandru Mirodan)
Diana Oprea Teodor Mazilu, Proștii sub clar de lună
Gheorghe Miletineanu Teodor Mazilu, Somnoroasa aventură
Tompa Andrea „Atmosferă patriarhală” (Actul 3, scena II). Recitind Mobilă și durere de Teodor Mazilu
Miruna Runcan Teodor Mazilu, Acești nebuni fățarnici
Raluca Sas‐Marinescu O opinie… publică
Oltița Cîntec Un text de circumstanță partinică
Alina Nelega O libretistă: Ecaterina Oproiu (n. 1929)
Ioana Toloargă Horia Lovinescu, Citadela sfărîmată
Oana Cristea Grigorescu Îngeri revoltați, păcătoși mântuiți
Roxana Țentea D.R. Popescu, Piticul din grădina de vară
Răzvan Mureșan Marin Sorescu, Iona. Tragedie în patru tablouri
Irina Wolf Lupta pentru respirație – o provocare în vremurile actuale
Gheorghe Miletineanu Marin Sorescu, Pluta Meduzei
Cătălin Mardale Între politic și politizat: Răceala de Marin Sorescu
Olivia Grecea Actualitatea textelor lui Ion Băieșu
Alexandra Dima Teatralitatea filosofiei și limitele ei
Doina Papp Alexandru Sever, Comedia nebunilor sau Îngerul bătrîn (piesă în trei acte)
Anca Hațiegan Marin Preda, Martin Bormann (1968)
Mihai Pedestru Fănuș Neagu, Echipa de zgomote. Tristele metafore ale uitatei literaturi
Cătălin Mardale File dintr‐o istorie imaginară. Alexandru Popescu, Croitorii cei mari din Valahia (1968)
Anca Hațiegan Iosif Naghiu, Întunericul (1969)
Nicolae Oprea I.D. Sîrbu, Arca bunei speranțe sau teatrul literar
Miriam Cuibus Romulus Guga, Evul Mediu întîmplător. Tragi‐comedie în două părți, trei interogatorii și un epilog sau Utopie dramatică suficient de reală pentru a fi tragică (1977‐1979)
Rareș Augustin Crăiuț All that Jazz… la întreprindere
Alexandra Felseghi Adrian Dohotaru, Anchetă asupra unui tînăr care nu a făcut nimic (1980) și Insomnie (1982)
Laura Pavel O farsă tragică „grobeizată”: Culoarul cu șoareci
Laura Pavel O terapie histrionică: piesele de început ale lui Vișniec
Gherghina Seleușan‐Cristea Matei Vișniec, Caii la fereastră
Marian Popescu Dramaturgia de dinainte de 1989, azi
Dosare de spectacol. 1990‐2020
Daiana Gârdan Repertoriile teatrale în România de azi (1990‐2020) și locul pieselor scrise în comunism. O prezentare cantitativă
Bodó A. Ottó Dramaturgia socialistă pe scenele maghiare postdecembriste
Dramaturgul și companionii săi
Matei Vișniec Dileme de dramaturg
Ana Maria Narti Dramaturgul – omul din umbră
Visky András Dramaturg pentru folosul comunitar
Dragoș Galgoțiu Teatrul – moment de atitudine, instrument de gândire și formă de libertate
Theodor‐Cristian Popescu Regizor
Maia Morgenstern Actorul – un portret în fărâme
Bács Miklós Supra‐viețuirile actorului
Miruna Runcan Dramaturgia și datoriile (amânate ale) criticii de teatru
Cristina Modreanu Critica de teatru și politicile identitare
PARTEA II
PARALELISME ȘI INTERSECȚII
Liviu Malița Cum să ne debarasăm de trecut
Comunismul din noi înșine
Ruxandra Cesereanu Comunismul din noi în postcomunismul din noi
Sorin Mitu O citadelă încă nesfărâmată
Andrei Țăranu Comunismul ca răspuns
Marius Lazăr Fragmente dintr‐un teatru al suspiciunii
Aurel Codoban Relațiile de grup și gnosticismul puterii în socialismul real și în societatea tranziției
Doru Pop Cum am învățat să nu‐mi mai fac griji din pricina anti‐comunismului și să‐mi iubesc trecutul socialist
Gabriela Adameșteanu Comunism, reziduuri…
Azi despre ieri
Ion Bogdan Lefter Cum a evoluat cultura de dinainte de 1989, după: continuități și discontinuități peste o ruptură
Sanda Cordoș Cum se citește azi literatura din timpul regimului totalitar?
Alex Goldiș Literatura sub comunism, o instituție funcțională
Andrei Rus Cinefilia anilor ʹ20 (2020) și revizuirea canonului cinematografic
Constantin Pârvulescu Politicile adaptării patrimoniului literar al socialismului de stat
Claudiu Turcuș Audiența, memoria, inerția instituțională
Noua Dramaturgie
Laura Pavel Ficțiuni dramaturgice despre comunism
Alina Nelega De la teatrul literar la teatrul documentar. Dramaturgia românească între 1989 și 2019
Raluca Sas‐Marinescu Acesta nu este un eseu despre dramaturgie
Cristina Iancu O genealogie (pe scurt) a conectării dramaturgiei de practica teatrală
Eugenia Anca Rotescu Alina Nelega și Fundația Dramafest
Olivia Grecea Precedentul dramAcum
Andreea Vălean dramAcum, împreună cu publicul, un teatru al prezentului
Radu Apostol Prezentul în teatru și teatrul prezentului
Alexandru Berceanu Am fugit de teatru la dramAcum
Gianina Cărbunariu După 20 de ani
Maria Manolescu Borșa Întâlnirea mea cu dramAcum, sau cum am trecut granița
Miruna Runcan, Raluca Sas‐Marinescu Dramaturgia cotidianului – o rememorare necesară
EPILOG
George Banu Principiul Coloanei sau extensie colectivă și repliere individuală a teatrului românesc în lume
ISBN: 978-606-37-1430-6