Să nu privești înapoi. Comunism, dramaturgie, societate

90,00 lei

În stoc (poate fi pre-comandat)

Descriere

Cartea de față vizează relevanța dramaturgiei din perioada comunistă. Conține o vastă anchetă printre oameni de teatru, secondată de comentarii de texte, dosare de spectacol și de glose ale unor importanți scriitori și gânditori despre felul în care trecutul nostru comunist se reflectă în mentalitatea extremcontemporană, în gândirea politică, socio‐economică, dar și în literatură și film. Altfel spus, ea interoghează și, totodată, documentează cât de prezent este acesta și care este atitudinea generală a societății față de el. Nu e numai o carte de istorie teatrală, ci una de reflecție despre comunism și tranziție, ce își propune să răspundă unei probleme de înțelegere și de metabolizare a acestor etape istorice. Dramaturgia este aici o hârtie de turnesol a societății, prin care se țes mai multe narațiuni.

Cum ne uităm astăzi la comunism? Intenția a fost de a pune laolaltă opinii divergente, care rezonează și își răspund. Rezultatul este un volum prismatic, în care generațiile se întâlnesc, perspectivele se încrucișează, planurile se suprapun, refuzând identificarea, dar compunând un tablou din care se poate reconstitui o epocă. Chiar atunci când ideile sunt asemănătoare, vocile sunt distincte. Se vorbește răspicat, așadar, nu lipsesc verdictele noncomplezente. Se argumentează incitant, se scrie cu nerv (unele expresii sunt memorabile), se face risipă de umor și de ironie. Trecutul își trimite reflexii în prezent și este, totodată, citit critic de către contemporani.

DIN CUPRINS

PARTEA I

O DRAMATURGIE CARE A SUPRAVIEȚUIT

Liviu Malița Stop‐cadru după treizeci de ani

Anchetă cu oameni de teatru

Dramaturgi : Radu F. Alexandru • Mircea Bradu • Viorel Cacoveanu • Radu Cosașu • Dinu Grigorescu • Mircea Radu Iacoban • Mircea M. Ionescu • Ovidiu Pecican • Gheorghe Schwartz • Matei Vișniec

Regizori : Radu Afrim • Felix Alexa • Gelu Badea • Alexandru Berceanu • Dinu Cernescu • Mircea Cornișteanu • Dragoș Galgoțiu • Ovidiu Lazăr • Vlad Massaci • Andrei Măjeri • Gheorghe Miletineanu • Radu Nica • Leta Popescu • Theodor‐Cristian Popescu • Silviu Purcărete • Andrei Șerban • Alexa Visarion

 Actori: Petre Băcioiu • Emil Boroghină • Gheorghe Albert Costea • George Costin • Emil Coșeru • Miriam Cuibus • Ștefan Lupu • Filip Odangiu • Angelo Rababoc • Cornel Răileanu • Sânziana Tarța

 Critici dramatici: George Banu • Oana Borș • Ruxandra Cesereanu • Justin Ceuca • Călin Ciobotari • Oltița Cîntec • Nicolae Coande • Ion Cocora • Oana Cristea Grigorescu • Roxana Croitoru • Zeno Fodor • Anca Hațiegan • Florica Ichim • Maria Manolescu Borșa • Doru Mareș • Cristina Modreanu • Ana Maria Narti • Alina Nelega • Doina Papp • Mihai Pedestru • Elisabeta Pop • Marian Popescu • Valeriu Râpeanu • Miruna Runcan • Octavian Saiu • Eugenia Sarvari • Raluca Sas Marinescu • Carmen Stanciu • Corina Șuteu • Irina Wolf • Maria Zărnescu  

Directori de teatre: Marius Bodochi • Alexandru Boureanu • Gianina Cărbunariu • Constantin Chiriac • Cristian Hadji‐Culea • Gáspárik Attila • Dorina Lazăr • Mihai Măniuțiu • Maia Morgenstern • Dinu Săraru

Micro‐anchetă

Dramaturgia maghiară în comunism

Chestionar : Albu István • Bodó A. Ottó • Bodolay Géza • Kiss Csaba • Szabó Attila • Tompa Andrea • Visky András

 Lecturi critice

 Ana Maria Narti Dramaturgia realismului socialist (Aurel Baranga, Mihail Davidoglu, Horia Lovinescu, Alexandru Mirodan)

Diana Oprea Teodor Mazilu, Proștii sub clar de lună

Gheorghe Miletineanu Teodor Mazilu, Somnoroasa aventură 

Tompa Andrea „Atmosferă patriarhală” (Actul 3, scena II). Recitind Mobilă și durere de Teodor Mazilu

Miruna Runcan Teodor Mazilu, Acești nebuni fățarnici

Raluca Sas‐Marinescu O opinie… publică

Oltița Cîntec Un text de circumstanță partinică

Alina Nelega O libretistă: Ecaterina Oproiu (n. 1929)

Ioana Toloargă Horia Lovinescu, Citadela sfărîmată

Oana Cristea Grigorescu Îngeri revoltați, păcătoși mântuiți

Roxana Țentea D.R. Popescu, Piticul din grădina de vară

Răzvan Mureșan Marin Sorescu, Iona. Tragedie în patru tablouri

Irina Wolf Lupta pentru respirație – o provocare în vremurile actuale

Gheorghe Miletineanu Marin Sorescu, Pluta Meduzei

Cătălin Mardale Între politic și politizat: Răceala de Marin Sorescu

Olivia Grecea Actualitatea textelor lui Ion Băieșu

Alexandra Dima Teatralitatea filosofiei și limitele ei

Doina Papp Alexandru Sever, Comedia nebunilor sau Îngerul bătrîn (piesă în trei acte)

Anca Hațiegan Marin Preda, Martin Bormann (1968)

Mihai Pedestru Fănuș Neagu, Echipa de zgomote. Tristele metafore ale uitatei literaturi

Cătălin Mardale File dintr‐o istorie imaginară. Alexandru Popescu, Croitorii cei mari din Valahia (1968)

Anca Hațiegan Iosif Naghiu, Întunericul (1969)

Nicolae Oprea I.D. Sîrbu, Arca bunei speranțe sau teatrul literar

Miriam Cuibus Romulus Guga, Evul Mediu întîmplător. Tragi‐comedie în două părți, trei interogatorii și un epilog sau Utopie dramatică suficient de reală pentru a fi tragică (1977‐1979)

Rareș Augustin Crăiuț All that Jazz… la întreprindere

Alexandra Felseghi Adrian Dohotaru, Anchetă asupra unui tînăr care nu a făcut nimic (1980) și Insomnie (1982)

Laura Pavel O farsă tragică „grobeizată”: Culoarul cu șoareci

Laura Pavel O terapie histrionică: piesele de început ale lui Vișniec

Gherghina Seleușan‐Cristea Matei Vișniec, Caii la fereastră

Marian Popescu Dramaturgia de dinainte de 1989, azi

 

Dosare de spectacol. 1990‐2020

Daiana Gârdan Repertoriile teatrale în România de azi (1990‐2020) și locul pieselor scrise în comunism. O prezentare cantitativă

Bodó A. Ottó Dramaturgia socialistă pe scenele maghiare postdecembriste

 

Dramaturgul și companionii săi

Matei Vișniec Dileme de dramaturg

Ana Maria Narti Dramaturgul – omul din umbră

Visky András Dramaturg pentru folosul comunitar

Dragoș Galgoțiu Teatrul – moment de atitudine, instrument de gândire și formă de libertate

Theodor‐Cristian Popescu Regizor

Maia Morgenstern Actorul – un portret în fărâme

Bács Miklós Supra‐viețuirile actorului

Miruna Runcan Dramaturgia și datoriile (amânate ale) criticii de teatru

Cristina Modreanu Critica de teatru și politicile identitare

 

PARTEA II

PARALELISME ȘI INTERSECȚII

Liviu Malița Cum să ne debarasăm de trecut

Comunismul din noi înșine

Ruxandra Cesereanu Comunismul din noi în postcomunismul din noi

Sorin Mitu O citadelă încă nesfărâmată

Andrei Țăranu Comunismul ca răspuns

Marius Lazăr Fragmente dintr‐un teatru al suspiciunii

Aurel Codoban Relațiile de grup și gnosticismul puterii în socialismul real și în societatea tranziției

Doru Pop Cum am învățat să nu‐mi mai fac griji din pricina anti‐comunismului și să‐mi iubesc trecutul socialist

Gabriela Adameșteanu Comunism, reziduuri…

 

Azi despre ieri

 Ion Bogdan Lefter Cum a evoluat cultura de dinainte de 1989, după: continuități și discontinuități peste o ruptură

Sanda Cordoș Cum se citește azi literatura din timpul regimului totalitar?

Alex Goldiș Literatura sub comunism, o instituție funcțională

Andrei Rus Cinefilia anilor ʹ20 (2020) și revizuirea canonului cinematografic

Constantin Pârvulescu Politicile adaptării patrimoniului literar al socialismului de stat

Claudiu Turcuș Audiența, memoria, inerția instituțională

 

Noua Dramaturgie

 Laura Pavel Ficțiuni dramaturgice despre comunism

Alina Nelega De la teatrul literar la teatrul documentar. Dramaturgia românească între 1989 și 2019

Raluca Sas‐Marinescu Acesta nu este un eseu despre dramaturgie

Cristina Iancu O genealogie (pe scurt) a conectării dramaturgiei de practica teatrală

Eugenia Anca Rotescu Alina Nelega și Fundația Dramafest

Olivia Grecea Precedentul dramAcum

Andreea Vălean dramAcum, împreună cu publicul, un teatru al prezentului

Radu Apostol Prezentul în teatru și teatrul prezentului

Alexandru Berceanu Am fugit de teatru la dramAcum

Gianina Cărbunariu După 20 de ani

Maria Manolescu Borșa Întâlnirea mea cu dramAcum, sau cum am trecut granița

Miruna Runcan, Raluca Sas‐Marinescu Dramaturgia cotidianului – o rememorare necesară

 

EPILOG

George Banu Principiul Coloanei sau extensie colectivă și repliere individuală a teatrului românesc în lume

 

ISBN: 978-606-37-1430-6

Informații suplimentare

Greutate 1,43 kg
Anul apariției

2022

Autor

MALIȚA Liviu

Coperta / Cover

broșată / paperback

Forma cartii

Carte tipărită

Formatul paginii

17×24 cm

Nr. pagini

814

S-ar putea să-ți placă și…