Descriere
Cartea de față vizează relevanța dramaturgiei din perioada comunistă. Conține o vastă anchetă printre oameni de teatru, secondată de comentarii de texte, dosare de spectacol și de glose ale unor importanți scriitori și gânditori despre felul în care trecutul nostru comunist se reflectă în mentalitatea extremcontemporană, în gândirea politică, socio‐economică, dar și în literatură și film. Altfel spus, ea interoghează și, totodată, documentează cât de prezent este acesta și care este atitudinea generală a societății față de el. Nu e numai o carte de istorie teatrală, ci una de reflecție despre comunism și tranziție, ce își propune să răspundă unei probleme de înțelegere și de metabolizare a acestor etape istorice. Dramaturgia este aici o hârtie de turnesol a societății, prin care se țes mai multe narațiuni.
Cum ne uităm astăzi la comunism? Intenția a fost de a pune laolaltă opinii divergente, care rezonează și își răspund. Rezultatul este un volum prismatic, în care generațiile se întâlnesc, perspectivele se încrucișează, planurile se suprapun, refuzând identificarea, dar compunând un tablou din care se poate reconstitui o epocă. Chiar atunci când ideile sunt asemănătoare, vocile sunt distincte. Se vorbește răspicat, așadar, nu lipsesc verdictele noncomplezente. Se argumentează incitant, se scrie cu nerv (unele expresii sunt memorabile), se face risipă de umor și de ironie. Trecutul își trimite reflexii în prezent și este, totodată, citit critic de către contemporani.
CUPRINS
Cuvânt înainte
PARTEA I
O DRAMATURGIE CARE A SUPRAVIEȚUIT
Liviu Malița
Stop‐cadru după treizeci de ani … 21
Anchetă cu oameni de teatru
Dramaturgi …………………………………………………………………………………………. 53
Radu F. Alexandru • Mircea Bradu • Viorel Cacoveanu • Radu Cosașu
- Dinu Grigorescu • Mircea Radu Iacoban • Mircea M. Ionescu •
Ovidiu Pecican • Gheorghe Schwartz • Matei Vișniec
Regizori …………………………………………………………………………………………….. 127
Radu Afrim • Felix Alexa • Gelu Badea • Alexandru Berceanu • Dinu
Cernescu • Mircea Cornișteanu • Dragoș Galgoțiu • Ovidiu Lazăr •
Vlad Massaci • Andrei Măjeri • Gheorghe Miletineanu • Radu Nica
- Leta Popescu • Theodor‐Cristian Popescu • Silviu Purcărete • Andrei
Șerban • Alexa Visarion
Actori ………………………………………………………………………………………………… 181
Petre Băcioiu • Emil Boroghină • Gheorghe Albert Costea • George
Costin • Emil Coșeru • Miriam Cuibus • Ștefan Lupu • Filip Odangiu
- Angelo Rababoc • Cornel Răileanu • Sânziana Tarța
Critici dramatici ……………………………………………………………………………….. 209
George Banu • Oana Borș • Ruxandra Cesereanu • Justin Ceuca •
Călin Ciobotari • Oltița Cîntec • Nicolae Coande • Ion Cocora •
Oana Cristea Grigorescu • Roxana Croitoru • Zeno Fodor • Anca
Hațiegan • Florica Ichim • Maria Manolescu Borșa • Doru Mareș •
Cristina Modreanu • Ana Maria Narti • Alina Nelega • Doina Papp
- Mihai Pedestru • Elisabeta Pop • Marian Popescu • Valeriu
Râpeanu • Miruna Runcan • Octavian Saiu • Eugenia Sarvari •
Raluca Sas Marinescu • Carmen Stanciu • Corina Șuteu • Irina Wolf
- Maria Zărnescu
Directori de teatre ……………………………………………………………………………… 329
Marius Bodochi • Alexandru Boureanu • Gianina Cărbunariu •
Constantin Chiriac • Cristian Hadji‐Culea • Gáspárik Attila • Dorina
Lazăr • Mihai Măniuțiu • Maia Morgenstern • Dinu Săraru
Micro‐anchetă
Dramaturgia maghiară în comunism
Chestionar …………………………………………………………………………………………. 351
Albu István • Bodó A. Ottó • Bodolay Géza • Kiss Csaba • Szabó
Attila • Tompa Andrea • Visky András
Lecturi critice
Ana Maria Narti
Dramaturgia realismului socialist (Aurel Baranga,
Mihail Davidoglu, Horia Lovinescu, Alexandru Mirodan) ……….. 377
Diana Oprea
Teodor Mazilu, Proștii sub clar de lună ……………………………………….. 386
Gheorghe Miletineanu
Teodor Mazilu, Somnoroasa aventură …………………………………………. 396
Tompa Andrea
„Atmosferă patriarhală” (Actul 3, scena II).
Recitind Mobilă și durere de Teodor Mazilu ………………………………. 400
Miruna Runcan
Teodor Mazilu, Acești nebuni fățarnici ……………………………………….. 403
Raluca Sas‐Marinescu
O opinie… publică …………………………………………………………………….. 415
Oltița Cîntec
Un text de circumstanță partinică …………………………………………….. 420
Alina Nelega
O libretistă: Ecaterina Oproiu (n. 1929) …………………………………….. 424
Ioana Toloargă
Horia Lovinescu, Citadela sfărîmată …………………………………………… 430
Oana Cristea Grigorescu
Îngeri revoltați, păcătoși mântuiți …………………………………………….. 435
Roxana Țentea
D.R. Popescu, Piticul din grădina de vară ……………………………………. 440
Răzvan Mureșan
Marin Sorescu, Iona. Tragedie în patru tablouri ………………………… 443
Irina Wolf
Lupta pentru respirație – o provocare în vremurile actuale ………. 448
Gheorghe Miletineanu
Marin Sorescu, Pluta Meduzei ……………………………………………………. 451
Cătălin Mardale
Între politic și politizat: Răceala de Marin Sorescu …………………….. 454
Olivia Grecea
Actualitatea textelor lui Ion Băieșu …………………………………………… 458
Alexandra Dima
Teatralitatea filosofiei și limitele ei ……………………………………………. 460
Doina Papp
Alexandru Sever, Comedia nebunilor sau Îngerul bătrîn
(piesă în trei acte) ……………………………………………………………………… 466
Anca Hațiegan
Marin Preda, Martin Bormann (1968)…………………………………………. 469
Mihai Pedestru
Fănuș Neagu, Echipa de zgomote.
Tristele metafore ale uitatei literaturi ……………………………………….. 481
Cătălin Mardale
File dintr‐o istorie imaginară.
Alexandru Popescu, Croitorii cei mari din Valahia (1968)…………….. 485
Anca Hațiegan
Iosif Naghiu, Întunericul (1969) …………………………………………………. 488
Nicolae Oprea
I.D. Sîrbu, Arca bunei speranțe sau teatrul literar ………………………… 493
Miriam Cuibus
Romulus Guga, Evul Mediu întîmplător. Tragi‐comedie
în două părți, trei interogatorii și un epilog sau Utopie
dramatică suficient de reală pentru a fi tragică (1977‐1979) …………….. 502
Rareș Augustin Crăiuț
All that Jazz… la întreprindere …………………………………………………… 505
Alexandra Felseghi
Adrian Dohotaru, Anchetă asupra unui tînăr
care nu a făcut nimic (1980) și Insomnie (1982) ……………………………. 508
Laura Pavel
O farsă tragică „grobeizată”: Culoarul cu șoareci ………………………… 516
Laura Pavel
O terapie histrionică: piesele de început ale lui Vișniec ……………………. 519
Gherghina Seleușan‐Cristea
Matei Vișniec, Caii la fereastră ……………………………………………………. 532
Marian Popescu
Dramaturgia de dinainte de 1989, azi ……………………………………….. 537
Dosare de spectacol. 1990‐2020
Daiana Gârdan
Repertoriile teatrale în România de azi (1990‐2020)
și locul pieselor scrise în comunism. O prezentare cantitativă ….. 543
Bodó A. Ottó
Dramaturgia socialistă pe scenele maghiare postdecembriste …… 558
Dramaturgul și companionii săi
Matei Vișniec
Dileme de dramaturg ……………………………………………………………….. 569
Ana Maria Narti
Dramaturgul – omul din umbră ……………………………………………….. 572
Visky András
Dramaturg pentru folosul comunitar ……………………………………….. 579
Dragoș Galgoțiu
Teatrul – moment de atitudine, instrument de gândire
și formă de libertate ………………………………………………………………….. 588
Theodor‐Cristian Popescu
Regizor …………………………………………………………………………………….. 592
Maia Morgenstern
Actorul – un portret în fărâme ………………………………………………….. 594
Bács Miklós
Supra‐viețuirile actorului …………………………………………………………. 599
Miruna Runcan
Dramaturgia și datoriile (amânate ale) criticii de teatru ……………. 605
Cristina Modreanu
Critica de teatru și politicile identitare ……………………………………… 612
PARTEA II
PARALELISME ȘI INTERSECȚII
Liviu Malița
Cum să ne debarasăm de trecut ……………………………………………….. 621
Comunismul din noi înșine
Ruxandra Cesereanu
Comunismul din noi în postcomunismul din noi ……………………… 627
Sorin Mitu
O citadelă încă nesfărâmată ……………………………………………………… 631
Andrei Țăranu
Comunismul ca răspuns …………………………………………………………… 635
Marius Lazăr
Fragmente dintr‐un teatru al suspiciunii ………………………………….. 641
Aurel Codoban
Relațiile de grup și gnosticismul puterii în socialismul
real și în societatea tranziției …………………………………………………….. 653
Doru Pop
Cum am învățat să nu‐mi mai fac griji din pricina
anti‐comunismului și să‐mi iubesc trecutul socialist …………………. 657
Gabriela Adameșteanu
Comunism, reziduuri… …………………………………………………………….. 661
Azi despre ieri
Ion Bogdan Lefter
Cum a evoluat cultura de dinainte de 1989,
după: continuități și discontinuități peste o ruptură …………………. 665
Sanda Cordoș
Cum se citește azi literatura din timpul regimului totalitar? …….. 669
Alex Goldiș
Literatura sub comunism, o instituție funcțională …………………….. 679
Andrei Rus
Cinefilia anilor ʹ20 (2020) și revizuirea canonului cinematografic … 682
Constantin Pârvulescu
Politicile adaptării patrimoniului literar al socialismului de stat ….. 688
Claudiu Turcuș
Audiența, memoria, inerția instituțională …………………………………. 694
Noua Dramaturgie
Laura Pavel
Ficțiuni dramaturgice despre comunism ………………………………….. 701
Alina Nelega
De la teatrul literar la teatrul documentar.
Dramaturgia românească între 1989 și 2019 ……………………………… 708
Raluca Sas‐Marinescu
Acesta nu este un eseu despre dramaturgie ……………………………… 724
Cristina Iancu
O genealogie (pe scurt) a conectării dramaturgiei
de practica teatrală ……………………………………………………………………. 729
Eugenia Anca Rotescu
Alina Nelega și Fundația Dramafest …………………………………………. 737
Olivia Grecea
Precedentul dramAcum ……………………………………………………………. 740
Andreea Vălean
dramAcum, împreună cu publicul, un teatru al prezentului …….. 745
Radu Apostol
Prezentul în teatru și teatrul prezentului ………………………………….. 755
Alexandru Berceanu
Am fugit de teatru la dramAcum ……………………………………………… 762
Gianina Cărbunariu
După 20 de ani …………………………………………………………………………. 767
Maria Manolescu Borșa
Întâlnirea mea cu dramAcum, sau cum am trecut granița ………… 780
Miruna Runcan
Raluca Sas‐Marinescu
Dramaturgia cotidianului – o rememorare necesară …………………. 788
EPILOG
George Banu
Principiul Coloanei sau extensie colectivă
și repliere individuală a teatrului românesc în lume…………………. 795
ISBN: 978-606-37-1430-6