Descriere
Volumul Limbajul poetic – act creator şi actualitate culturală. Modelul cultural japonez este o cercetare de pionierat în peisajul academic românesc ce aduce noi și semnificative contribuții la înțelegerea modelului cultural japonez, valorificând perspective vestice și japoneze în domeniul semioticii culturale și al poeticii. Explorare a limbii, literaturii și culturii japoneze, analiza supune atenției, grupate în perechi binare, nu numai auto-descrierile japoneze, ci și interpretările occidentale, pentru a semnala efectele pe care fluxul Japonia-Occident l-a avut ca modelare bidirecţională asupra modelului lumii japoneze.
- Lingvistică. Poetică. Semiotică culturală: „actualitatea” culturii în limba / literatura japoneză
Limbă şi cod cultural: modelul cultural japonez … 17
Semiotica culturii în analiza lingvistică… 28
- Interjecţiile/ onomatopeele şi uimirea în faţa lumii … 28
- Idiomurile ca „texte culturale” …. 46
Poetică şi semiotică culturală: recuperarea interactivă a modelului lumii nipon … 60
- Coerenţa textuală în poemul haiku … 60
- Mecanismele stereoscopice ale naraţiunii …. 69
Intertextualitatea ca indice polifonic … 81
Scriitori japonezi în căutarea cuvântului perfect/ frazei perfecte …. 95
- Yasunari Kawabata în căutarea cuvântului perfect ……. 95
- Literatura japoneză în vremuri revoluţionare: Haruki Murakami în căutarea frazei perfecte … 109
Actualitatea culturii în limbă şi problematica transferului cultural între literaritate şi literalitate … 123
- Traducerea: posibilităţi şi limite. Problematica transferului cultural în traducerile literare din limba japoneză … 123
- Limbă şi cod cultural: traducerea între literaritate şi literalitate … 131
Dincolo de graniţe lingvistice: poezia vizuală la confluenţa dintre Orient şi Occident … 143
- Poetica şi semiotica culturală în exploatarea discursului publicitar japonez: de la Nihonjinron la Kawaiiron
„Automodelarea” culturii şi rezonanţa ideologică: complicitatea între ethos şi pathos în discursul publicitar japonez … 159
Argument pentru „glocalizare”: Japonia pentru lume în mesajul publicitar gastronomic japonez … 181
Identitate culturală şi naţională: artefact mitologizant în mass‐media japoneză …. 193
- Semiotica culturală şi arta caligrafiei: caligrafia japoneză – Imago Mundi şi cunoaştere metafizică … 201
ISBN: 978-606-37-0127-6